Undgå svindel og misbrug

Herunder finder du en række gode råd og informationer om, hvordan du  kan begrænse risikoen for at blive ramt af svindel via telefon, e-mail og sms.

Vær forsigtig, hvis du bliver kontaktet af nogen, som udgiver sig for at være fra sparekassen, Nets, offentlige myndigheder eller andre.

Phishing svindel er en af de mest udbredte former for svindel, som helt enkelt går ud på at lokke personlige oplysninger ud af et offer. Det kan ske over et telefonopkald, en forfalsket hjemmeside eller en e-mail, der eksempelvis udgiver sig for at fra sparekassen.
  
Phishing kan også indeholde malware (fællesbetegnelse for skjulte programmer, der kan overtage kontrollen af computere, mobiler og tablets).

Hvis du har mistanke om, at du er blevet udsat for phishing, så kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.
Kan du spotte de digitale fælder?

Test dig selv

Svindel-sms’er, phishing mails og falske hjemmesider. Digitale tricktyve har mange metoder til at svindle os på nettet. TAG TESTEN og se, om du hopper i fælderne.

Kan I spotte de digitale fælder?

Familiedysten

I familiedysten skal I se, om I falder for de digitale svindelnumre. De fleste opgaver skal I løse i fællesskab - men der er også opgaver kun til børn og kun til forældre.

Sådan identificerer du et forsøg på svindel

Svindel via e-mail

En såkald "phishing e-mail" udgiver sig typisk for at være fra et troværdigt firma for eksempel dit pengeinstitut, Skat eller Nets. Svindleren forsøger typisk at få adgang til at trække penge på din konto enten via dine betalingskortoplysninger eller via din Netbank. 

Sådan genkender du forsøg på svindel

  • De beder dig om at udlevere personlige oplysninger, for eksempel nøglerne på dit NemID-nøglekort. Dit pengeinstitut, Nets og offentlige myndigheder vil ALDRIG bede dig om disse personlige oplysninger.
  • De prøver ofte at skræmme dig til at gøre noget. Det kan eksempelvis være at dit NemID spærres, hvis du ikke følger instruktionerne i e-mailen inden for en given periode.
  • Nogle forsøg er skrevet i et dårligt dansk sprog eller bruger ikke æ, ø og å.
  • De opfordrer dig ofte til at trykke på et link eller en knap. Hvis du holder din musemarkør over linket/knappen, vil du ofte kunne se, at det er en underlig side, linket sender dig til. Hvis ikke du kan genkende afsender i linket, skal du aldrig trykke på linket.

Slet e-mailen - også hvis du er i tvivl

Hvis du bliver bedt om personlige oplysninger i en e-mail, eller hvis du er i tvivl om der er tale om svindel, så slet e-mailen.

Hvis e-mailen udgiver sig for at være fra sparekassen, så kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.

Hvis skaden er sket...

Hvis dit betalingskort eller din Netbank allerede er blevet misbrugt, eller hvis du er kommet til at videregive dine oplysninger, er det vigtigt at du spærrer dit betalingskort og/eller dit NemID hurtigst muligt.

Sådan spærrer du et betalingskort

Sådan spærrer du et NemID-nøglekort

Svindel via sms

En såkaldt "phishing sms" udgiver sig typisk for at være sendt fra et troværdigt firma som eksempelvis dit pengeinstitut. Svindleren forsøger typisk at få adgang til at trække penge på din konto enten via dine betalingskortoplysninger eller via din Netbank. 

Sådan genkender du forsøg på svindel

  • Sms'en beder dig om at sende personlige oplysninger, adgangskoder eller et billede af dit NemID. Dit pengeinstitut, Nets og offentlige myndigheder vil ALDRIG bede dig om dette.
  • Sms'en fortæller dig, at du har vundet en præmie, og at du skal trykke på et link for at indløse din gevinst.
  • Sms'en prøver ofte at skræmme til dig til at gøre noget. Det kan for eksempel være, at dit NemID eller din Netbank spærres, hvis du ikke klikker på et link og afgiver dine personlige oplysninger.
  • Sms'en fortæller eksempelvis, at dit betalingskort eller NemID er spærret, samt at du skal klikke på et link i sms'en og afgive personlige oplysninger for at fjerne spærringen.

Slet sms'en - også hvis du er i tvivl

Hvis du bliver bedt om personlige oplysninger i en sms, eller hvis du er i tvivl om der er tale om svindel, så slet sms'en og spær eventuelt afsenderen på din telefon.

Hvis sms'en udgiver sig for at være fra sparekassen, så kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.

Hvis skaden er sket...

Hvis dit betalingskort eller din Netbank allerede er blevet misbrugt, eller hvis du er kommet til at videregive dine oplysninger, er det vigtigt, at du spærrer dit betalingskort og/eller dit NemID hurtigst muligt.

Sådan spærrer du et betalingskort

Sådan spærre du et NemID-nøglekort

Svindel via telefonopkald

En svindler, som ringer til dig, vil typisk udgive sig for at ringe fra et troværdigt firma for eksempel dit pengeinstitut. Svindlere forsøger typisk at få adgang til at trække penge på din konto enten via dine betalingskortoplysninger eller via din Netbank. 

Sådan genkender du forsøg på svindel

  • Personen beder dig om personlige oplysninger, for eksempel nøglerne på dit NemID-nøglekort. Dit pengeinstitut, Nets og offentlige myndigheder vil ALDRIG bede dig om disse personlige oplysninger.
  • Personen prøver ofte at skræmme til dig til at gøre noget. Det kan for eksempel være, at dit NemID eller din Netbank spærres, hvis du ikke afgiver dine personlige oplysninger.
  • Personen beder dig om at installere programmer på din computer.

Afbryd samtalen - også hvis du er i tvivl

Hvis du bliver bedt om personlige oplysninger, eller hvis du er i tvivl om du er blevet ringet op af en svindler, så afbryd samtalen øjeblikkeligt.

Hvis personen udgiver sig for at være fra sparekassen, så kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.

Hvis skaden er sket...

Hvis dit betalingskort eller din Netbank allerede er blevet misbrugt, eller hvis du er kommet til at videregive dine oplysninger, er det vigtigt, at du spærrer dit betalingskort og/eller dit NemID hurtigst muligt.

Sådan spærrer du et betalingskort

Sådan spærrer du et NemID-nøglekort