Phishing

Phishing går ud på at lokke personlige oplysninger ud af et offer. Det kan ske gennem en forfalsket hjemmeside eller en mail, der ser ud til at komme fra en bank, offentlig myndighed eller en kendt virksomhed. Phishing kan også indeholde malware (Fællesbetegnelse for skjulte programmer, der kan overtage kontrollen af computere, mobiler og tablets).

Eksempler på phishing

Svindel via E-mail

En såkald "phishing e-mail" udgiver sig typisk for at være fra et troværdigt firma for eksempel dit pengeinstitut, Skat eller Nets. Svindleren forsøger typisk at få adgang til at trække penge på din konto - enten via dine betalingskort-oplysninger eller via din Netbank. 

Sådan genkender du forsøg på svindel

  • De beder dig om at udlevere personlige oplysninger, for eksempel nøglerne på dit NemID nøglekort. Hverken dit pengeinstitut, Nets eller en offentlig myndighed vil nogensinde bede dig om disse personlige oplysninger.
  • De prøver ofte at skræmme til dig til at gøre noget. Det kan eksempelvis være at dit NemID spærres, hvis du ikke følger instruktionerne i mailen inden for en given periode.
  • Nogle forsøg er skrevet i et dårligt dansk sprog eller bruger ikke æ, ø og å.
  • De opfordrer dig ofte til at følge et link. Hvis du holder din musemarkør over linket, vil du ofte kunne se, at det er en underlig side, linket sender dig til. Hvis ikke du kan genkende afsender i linket, skal du aldrig trykke på linket.

Slet e-mail'en - også hvis du er i tvivl

Hvis du bliver bedt om personlige oplysninger i en e-mail eller hvis du er i tvivl om der er tale om svindel, så slet e-mail'en - også hvis du er i tvivl.

Hvis e-mail'en udgiver sig for, at være fra sparekassen så kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.

Hvis skaden er sket...

Hvis dit betalingskort eller Netbank allerede er blevet misbrugt, eller hvis du er kommet til at videregive dine oplysninger, er det vigtigt at du spærrer dit betalingskort og/eller dit NemID hurtigst muligt.

Sådan spærrer du et betalingskort

Sådan spærre du et NemID nøglekort

Svindel via SMS

En såkaldt "phishing SMS" udgiver sig typisk for, at være sendt et troværdigt firma som eksempelvis dit pengeinstitut. Svindleren forsøger typisk at få adgang til at trække penge på din konto - enten via dine betalingskort-oplysninger eller via din Netbank. 

Sådan genkender du forsøg på svindel

  • SMS'en beder dig om at sende personlige oplysninger, adgangskoder eller at sende et billede af dit NemID. Dit pengeinstitut eller en offentlig myndighed vil ALDRIG bede dig om dette.
  • SMS'en fortæller dig at du har vundet en præmie og at du skal trykke på et link, for at indløse din gevinst.
  • SMS'en prøver ofte at skræmme til dig til at gøre noget. Det kan for eksempel være, at dit NemID eller din Netbank spærres, hvis du ikke klikker på et link og afgiver dine personlige oplysninger.
  • SMS'en fortæller foreksempel at dit betalingskort eller NemID er spærret, samt at du skal klikke på et link i SMS'en og afgive personlige oplysninger for at fjerne spærringen.

Slet sms'en - også hvis du er i tvivl

Hvis du bliver bedt om personlige oplysninger i en SMS eller hvis du er i tvivl om der er tale om svindel, så slet SMS'en og spær evt. afsenderen på din telefon - også hvis du er i tvivl.

Hvis SMS'en udgiver sig for, at være fra sparekassen så kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.

Hvis skaden er sket...

Hvis dit betalingskort eller Netbank allerede er blevet misbrugt, eller hvis du er kommet til at videregive dine oplysninger, er det vigtigt at du spærrer dit betalingskort og/eller dit NemID hurtigst muligt.

Sådan spærrer du et betalingskort

Sådan spærre du et NemID nøglekort

Svindel via telefonopkald

En svindler som ringer til dig, vil typisk udgive sig for at ringe fra et troværdigt firma for eksempel dit pengeinstitut. Svindlere forsøger typisk at få adgang til at trække penge på din konto - enten via dine betalingskort-oplysninger eller via din Netbank. 

Sådan genkender du forsøg på svindel

  • Personen beder dig om personlige oplysninger, for eksempel nøglerne på dit NemID nøglekort. Dit pengeinstitut eller en offentlig myndighed vil ALDRIG bede dig om disse personlige oplysninger.
  • Personen prøver ofte at skræmme til dig til at gøre noget. Det kan for eksempel være, at dit NemID eller din Netbank spærres, hvis du ikke du afgiver dine personlige oplysninger.
  • Personen beder dig om at installere programmer på din computer.

Afbryd samtalen - også hvis du er i tvivl

Hvis du bliver bedt om personlige oplysninger eller hvis du er i tvivl om du er blevet ringet op af en svindler, så afbryd samtalen øjeblikkeligt - også hvis du er i tvivl.

Hvis personen udgiver sig for, at være fra sparekassen så kontakt hurtigst muligt sparekassen på tlf. 82 22 90 00.

Hvis skaden er sket...

Hvis dit betalingskort eller Netbank allerede er blevet misbrugt, eller hvis du er kommet til at videregive dine oplysninger, er det vigtigt at du spærrer dit betalingskort og/eller dit NemID hurtigst muligt.

Sådan spærrer du et betalingskort

Sådan spærre du et NemID nøglekort